Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

Så slipper du telefonförsäljarna

Visste du att 96 % inte vill bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där man inte redan är kund? Om du är en av dem hjälper Credigo dig att slippa de samtalen.

Den här månaden skickade Konsumentverket ut ett pressmeddelande om ett alltmer växande problem. Där stod det att KO årligen tar emot en stor mängd anmälningar från konsumenter som drabbats av problem i samband med telefonförsäljning. Många upplever försäljare på telefon som både påstridiga och tjatiga, samtidigt som man tycker att det är svårt att tacka nej eller ens begripa vad avtalet handlar om.

Enligt den årliga undersökningen Konsumentrapporten vill hela 96 % inte bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där man inte redan är kund. Drygt 8 % av anmälningarna till KO handlar om försäljning till en person med någon form av funktionsnedsättning, såsom hörselnedsättning eller kognitiva och psykiska funktionsnedsättningar.

Nu erbjuder KO därför möjligheten att slippa dessa samtal, och det genom att ”nixa” sin telefon. KO informerar om och rekommenderar gratistjänsten NIX-telefon, som vänder sig till privatpersoner med önskan om att inte bli kontaktade per telefon i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Tjänsten drivs av en ideell förening med tio branschorganisationer som medlemmar.

Så gör du – ett enda steg

 Kontakta NIX-telefon. Ring 0772 – 28 00 00 och följ instruktionerna. Samtalet kostar som ett vanligt telefonsamtal inrikes.

Så – nu slipper du samtal från telefonförsäljare!

Ett annat, lite krångligare sätt, är att skriftligt beställa en spärr genom att sända ett brev till NIX-telefon, Box 600, 833 24 Strömsund. Ange telefonnumret du vill spärra och skriv under brevet med din namnteckning.

Tänk på att...

  • Se upp för företag med namn som påminner om NIX-telefon. Dessa kostar pengar.

  • Se upp för tävlingar och undersökningar på nätet. Genom att delta kan du ge företag tillåtelse att kontakta dig.
  • Det kan ta upp till tre månader innan alla företag hunnit uppdatera sina register så att de ser att du har spärrat ditt nummer.

  • Spärren gäller tills du tar bort den eller byter telefonnummer.

Hur – och av vilka – kan jag fortfarande bli kontaktad?

Värt att veta är att vissa företag kan nå dig både på hemtelefon och mobil, trots att du är registrerad i NIX. Det gäller vid tillfällen som dessa:

 Om du har gett företaget tillåtelse att kontakta dig.

 Om det handlar om samhällsinformation, marknadsundersökningar, politiska kampanjer, religiös information eller annat som anses ha samhällsintresse.

 Om du redan är kund hos ett företag. Då måste det lämna erbjudanden till dig. Dock ska det handla om samma typer av varor och tjänster som ditt avtal med företaget gäller. Om du inte vill bli kontaktad på telefon kan du alltid meddela företaget, som då inte får ringa dig.

Fler frågetecken?

Känner du att någonting är diffust? Då kan du vända dig till:

  • www.nixtelefon.org - för mer information om Nix.

  • www.hallakonsument.se - för konsumenträttsliga frågor om telefonförsäljning.

  • Juristerna Anna Lindström eller Maria Wackerfeldt, telefonnummer 0771 – 42 33 00 - för mer generell information om KO:s initiativ.

 

Sammanfattning

Ett stort antal människor är trötta på telefonförsäljning, och därför uppmuntrar nu Konsumentverket till användning av gratistjänsten Nix. Via den slipper man alla säljsamtal genom att på ett enkelt och smidigt sätt kontakta företaget på telefon. Det går också bra att skriftligt beställa en spärr. Enligt KO:s årliga Konsumentrapport vill 96 % inte bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där man inte redan är kund.

2 juni 2015

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...