Hur mycket vill du låna?

  • Kreditbelopp:
  • Lägst att betala / månad:

Vanliga frågor

När har jag pengarna?

- Beviljad med Swedbank, Nordea, SEB eller Handelsbanken konto: Pengarna på kontot inom en timme, även helger.

- Beviljad med annat konto före kl. 13.30: Pengarna på kontot samma vardag (senast kl. 17:30).

- Beviljad med annat konto efter kl. 13.30: Pengarna på kontot nästkommande bankdag (senast kl. 13.00).

Vad krävs för att låna?

För att ansöka om ett lån hos Credigo måste du vara minst 18 år gammal.

Att ansöka om lån hos Credigo är alltid gratis och så fort du skickat in ansökan får du besked direkt på skärmen.

Använder ni UC?

Nej. Det tas ingen kreditupplysning via UC när du ansöker om lån hos Credigo, oavsett om du beviljas lånet eller inte.

Vilka är Easycredit & Credway?

Credigo, Easycredit och Credway är systervarumärken som ingår i samma bolag (Northmill AB).

Vad innebär det att jag har blivit "preliminärt beviljad"?

Det innebär att din ansökan har börjat hanteras av oss men inte slutförts ännu. Vi handlägger ditt ärende under våra öppettider och du får sms bekräftelse så fort detta är gjort.

Hur mycket kan jag låna?

För att se hur mycket du kan låna, välj det belopp du vill låna och gör en ansökan.

Kan man låna trots betalningsanmärkning?

Ja, det är möjligt att låna hos oss trots att man har betalningsanmärkningar. Du kan läsa mer om lån med betalningsanmärkning här. 

Vad innebär kontokredit?

Det innebär att du har ett konto med en kreditgräns som du kan nyttja efter dina behov. Låt säga att din kreditgräns är 5000 kr. Du har alltså 5000 kr till ditt förfogande men du behöver inte ta ut allt på en gång utan kan ta ut valfritt belopp (minsta uttag är 500 kr).

Mina Sidor

Vad kan jag göra när jag är inloggad?

När du loggar in kan du se dina aktuella fakturor, göra uttag, ändra på dina personliga inställningar, se dina transaktioner och komma åt dokument såsom kreditavtal och ditt årliga räntebesked.

 

Vilka inloggningsalternativ finns?

Du kan välja att logga in med Mobilt BankID eller med hjälp av ett lösenord som skickas till dig på ett säkert och snabbt sätt.

Vad händer om jag glömmer bort mitt lösenord?

Du kan alltid begära ut ett nytt lösenord genom att klicka här.

Fakturafrågor

Är det möjligt att delbetala en faktura?

Varje månad kommer du få en faktura med lägsta belopp att betala. Det är en delbetalning i sig. Om du vill betala mer än det lägsta beloppet kan du alltid göra det.

Hur skickar ni fakturan?

Fakturan skapas den 14 varje månad och skickas alltid till din e-mailadress. Du hittar även fakturan på Mina Sidor. Ifall du vill ha fakturan via brev istället (kostar 29 kr per avi) kan du ändra det på Mina Sidor.

Hur lång tid tar det för er att se att mitt lån är återbetalt?

Det tar normalt två bankdagar för oss att se din betalning.

När förfaller min faktura?

Din faktura skapas den 14:e varje månad och har förfallodatum den 28:e samma månad. 

Går det att skjuta upp min faktura eller påminnelse?

Nej, du kan inte skjuta upp dina fakturor.

Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?

5 dagar efter förfallodatumet får du en betalningspåminnelse, varvid en påminnelseavgift om 60 kr samt en förseningsavgift om 190 kr.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du får problem med en återbetalning. 

 

Övriga frågor

Vad gör jag om jag inte kan betala tillbaka mitt lån?

Har du svårigheter att återbetala ditt lån kan du alltid kontakta vår kundtjänst, tel 08-371 666 eller kundtjanst@credigo.se. Vi står till tjänst för att försöka hjälpa dig att lösa din situation på bästa sätt.

Du kan även kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun som är en service som varje kommun ska erbjuda enligt lag. Läs mer om hur budget- och skuldrådgivning fungerar samt vilka rättigheter du har på Konsumentverkets hemsida.

Du kan söka efter din kommuns budget- och skuldrådgivare här.

Vad är en SECCI-blankett?

En SECCI-blankett innehåller Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (Standard European Consumer Credit Information). Det är i stort sett samma information som finns i de allmänna villkoren, fast presenterat enligt en EU-standardiserad mall för hur villkoren för en konsumentkredit ska presenteras för kredittagaren.

Blanketten utgör inte något rättsligt bindande krediterbjudande. Uppgifterna återger korrekt det erbjudande kreditgivaren skulle lämna under nuvarande marknadsförhållanden. Det bör dock observeras att sifferuppgifter kan påverkas av ändrade marknadsförutsättningar.

Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.

Varför får jag inte låna så mycket som jag själv vill?

För oss är det viktigt att alla våra kunder lånar efter sina ekonomiska förutsättningar för att inte hamna i en situation där man inte kan betala tillbaka lånet i tid. Detta är en del av vår kreditprövning. Däremot brukar det gå att låna mer efter att man gjort några betalningar.

Vad är en PEP?

En person i politiskt utsatt ställning (Politically Exposed Person – PEP) är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Med viktiga offentliga funktioner avses bland annat statschefen, riksdagsledamöter, statsministern och övriga ministrar i regeringskansliet, domare i Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen, riksrevisorerna, Riksbankens direktion, ambassadörer, höga officerare (general, generallöjtnant, generalmajor, amiral, viceamiral och konteramiral), VD eller styrelseledamot i statsägda företag eller en person i ledningen i en internationell organisation (styrelseledamöter, generalsekreterare med flera).

Kan jag avregistrera mig från sms- och e-post-utskick?

Ja. Du gör det enklast via "Min Profil" på Mina Sidor.

Varför har jag fått ett räntebesked från er?

Vid årsskiftet skickar vi ett räntebesked till alla kunder via e-post. Räntebeskedet innehåller information om hur mycket ränta du betalat in till oss under året som gått. Du ska alltså inte betala någonting men kan däremot få tillbaka pengar vid skatteåterbäringen eftersom räntan är avdragsgill.

Mer om ränteavdraget

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

Färögatan 33, 164 51 Kista
Telefon: 08-371 666
E-post: kundtjanst@credigo.se 

Våra öppettider

Vår kundtjänst har öppet alla dagar i veckan.

Måndag - Fredag     07.00 - 21.00
Lördag - Söndag     10.00 - 18.00

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...