Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

Easycredit

Från 2006 till idag

Easycredit idag

Credigo är tillsammans med systerbolaget Credway en del av Northmill.

Idag är Easycredit ledande inom branschen för smslån med över 250 000 svenska kunder. Easycredit erbjuder sms lån på upp till 20 000 kr med fyra olika återbetalningstider. Mikrolån från 500 kr till 3 000 kr på 30 dagar, Kvartalslån från 4 000 kr till 10 000 kr på 90 dagar och Årslån från 11 000 kr till 15 000 kr på 3 år och Årslån från 16 000 kr - 20 000 kr på 5 år.

Medelåldern för Easycredits kunder är 35 år och det är en stor blandning av unga (minst 18 år), pensionärer och medelålderspersoner som ansöker om sms lån hos Easycredit. Det faktum att Easycredit har kunder i alla åldrar indikerar att låneutbudet är anpassat för många olika målgrupper och att efterfrågan på olika lånetyper tillgodoses. 

Som låntagare är man helt anonym när man ansöker om ett sms lån hos Easycredit. När man ansöker om ett sms lån på upp till 10 000 kr tas kreditupplysningen via kreditupplysningsföretaget Creditsafe, vilket innebär att det inte registreras att låntagaren ansökt om ett lån. När man ansöker om ett Årslån från 11 000 kr till 20 000 kr görs kreditupplysningen via kreditupplysningsföretaget UC.

Easycredit skickar faktura via e-post och försäkrar alla sina kunder om att deras uppgifter hanteras med högsta säkerhet och sekretess.

Easycredits sms lån består enbart av ränta och inga andra dolda kostnader överhuvudtaget. Därför får du även tillbaka 30 % av lånekostnaderna för alla sms lån du återbetalar. Priserna som står på Easycredits hemsida avser endast räntekostnader för sms lån och som låntagare kan du vara säker på att det inte tillkommer några ytterligare kostnader.

Easycredits kundtjänst har öppet alla dagar i veckan, vardagar från klockan 07.00 till 21.00 och helger från klockan 10.00 till 18.00. Easycredits kredithandläggare finns på plats för att hjälpa dig med allt från att besvara frågor gällande Easycredit och deras lån till att hjälpa dig att ansöka om ett smslån. Tveka inte att höra av dig till Easycredit på 08-212 212 om du undrar över någonting. 

Easycredits historia

Easycredit var bland de första konsumentkreditföretagen i Sverige som erbjöd små och korta konsumentkrediter. När företaget startade 24 augusti 2006 erbjöd man smslån på 1 000 kr, 2 000 kr och 3 000 kr med 30 dagars återbetalningstid.

Easycredit blev snabbt en populär långivare tack vare sina slagkraftiga priser, enkla lånetjänster och hjälpsamma kundtjänst. 

Easycredit har på kort tid utvecklat nya låneutbud, nya hemsidor, nya funktioner och övriga önskemål som uppfyllts till kundernas förmån. Nedan finner du, i ordning, några av de milstolpar som präglat Easycredits framgång under åren.

Ny hemsida lanseras – 31 januari 2008
Easycredit hade bara haft sin första hemsida i 2 år innan det var dags för en ny hemsida. Den nya hemsidan kom med flera förbättringar, bland annat en uppdatering som gjorde att man kunde ansöka om smslån i mobilen också.

E-legitimation/BankID – 26 mars 2009
För att förenkla låneprocessen och höja säkerheten möjliggjorde Easycredit legitimering via e-legitimation.Anmärkningsvärt är även att Easycredit var först i Sverige med möjlighet att legitimera sig med e-legitimation för smslån.

Att kunna legitimera sig via e-legitimation är en säkerhet för såväl kunden som långivaren. Legitimering via e-legitimation gäller dock bara för förstagångskunder som ska ansöka om smslån hos Easycredit. Som återkommande kund behöver man inte legitimera sig. 

Sveriges minsta smslån lanseras – 5 juni 2011
Små och korta lån var efterfrågat och uppskattat av Easycredits kunder och därför blev nästa steg i bolagets utveckling att lansera Sveriges minsta smslån på 500 kr. Lånet fick – precis som de övriga lånebeloppen på 1 000 kr, 2 000 kr och 3 000 kr – 30 dagars återbetalningstid.

Kvartalslånet lanseras – 11 oktober 2011
Allt eftersom fler började använda Easycredit som långivare ökade efterfrågan på högre lånebelopp. Av den anledningen lanserades Kvartalslånet kort därefter. Kvartalslånet omfattade lånebeloppen 4 000 kr, 5 000 kr, 6 000 kr, 7 000 kr, 8 000 kr, 9 000 kr och 10 000 kr. Alla belopp har 90 dagars återbetalningstid.

Eftersom Kvartalslånen är ett större smslån valde Easycredit att återbetalningstiden för dessa lån skulle vara 90 dagar, där lånet uppdelades på tre inbetalningar – en för varje månad.

Ny hemsida lanseras – 29 april 2012
Den nya hemsidan lanserades med ett helt nytt utseende och flera nya funktioner. Användarvänligheten ökade markant i och med lanseringen av den nya hemsidan och detta var väl uppskattat av kunderna.

Livechatt – 10 oktober 2012
När Easycredit grundades skedde kommunikationen mellan kunderna och kundtjänst via telefon och e-post. Genom att lansera en livechatt på hemsidan skapade Easycredit ytterligare ett kommunikationssätt för kunderna och det har visat sig vara väldigt uppskattat.

Livechatten är bemannad av Easycredits handläggare varje dag och är ett snabbt sätt att kommunicera via under kundtjänsts öppettider. När livechatten är avstängd går det bra att skicka e-post, som besvaras så fort kundtjänst öppnar morgonen därpå.

Gratis låneansökan – 16 november 2012
När sms lån introducerades i Sverige 2006 skickade man som låntagare ett sms till ett nummer och fick tillbaka ett sms med en kod. Koden använde man sig av för att fylla i ansökningsformuläret och ansöka om lånet. Denna process var en av anledningarna till att låneformen kom att kallas för sms lån. 

De flesta snabblåneföretag debiterade en avgift mellan 25 kr - 50 kr för sms:et med koden som man behövde för att ansöka om lånet. Hos Easycredit kostade det 25 kr tills man tog bort sms avgiften. Låneansökningarna är numera helt kostnadsfria.

Räntefritt sms lån – 12 december 2012
Kort efter att Easycredit tog bort ansökningsavgiften introducerades ett erbjudande till nya kunder som skulle få möjligheten att prova på Easycredit som långivare utan att betala någon ränta.

Erbjudandet var alltså ett helt räntefritt och kostnadsfritt sms lån på 1 000 kr till alla nya kunder. Den effektiva räntan för det räntefria lånet på 1 000 kr är 0 %, vilket betyder att om man lånar 1 000 kr så återbetalar man 1 000 kr inom 30 dagar. Inga dolda kostnader. 

Faktura via e-post – 5 september 2013
Under de första åren skickade Easycredit alltid fysiska fakturor till kundens folkbokföringsadress, men att skicka fakturor via e-post ansågs vara bättre av flera anledningar. Därför började Easycredit skicka ut fakturan via e-post.

Dels är det miljövänligt, dels går det fortare och dels har kunderna sin faktura tillgänglig i sin e-post var de än befinner dig. Det ska dock tilläggas att för de kunder som vill ha en fysisk faktura går det bra att kontakta kundtjänst.

Öppet alla dagar i veckan – 13 september 2013
Tidigare hade Easycredit stängt under helger. Idag har Easycredit öppet och är tillgängliga alla dagar i veckan och nås via telefon, e-post och chatt. Easycredit finns även på olika sociala medier som Facebook och Twitter.

Det ska dock tilläggas att Easycredit tar emot låneansökningar dygnet runt, 365 dagar om året. Det är visserligen under ordinarie öppettider som låneansökningarna handläggs, men det går självklart bra att ansöka om ett smslån när kundtjänst har stängt också.

Årslånet lanseras – 25 mars 2014
För att möta kundernas efterfrågan om högre lånebelopp lanserade Easycredit Årslånet – ett större, längre och helt unikt smslån. Numera kan Easycredits kunder låna 11 000 kr, 12 000 kr, 13 000 kr, 14 000 kr och 15 000 kr med 3 års återbetalningstid och även återbetala lånet via autogiro.

Innan Årslånet lanserades kunde man bara ha ett utestående lån i taget, men i och med att Årslånet är ett långt lån har Easycredits kunder numera möjligheten att ta ett kort lån när man redan har ett långt – och vice versa.

Ny hemsida lanseras – 24 juni 2014
Inför lanseringen av den aktuella hemsidan fokuserade Easycredit på att öka användarvänligheten för mobila besökare. Eftersom en stor del av besökarna på Easycredit.se använder sig av mobila enheter så som smartphones och iPads valde Easycredit att göra den nya hemsidan responsiv. En responsiv hemsida anpassar sig till alla olika enheter och skärmstorlekar.

Smslån med betalningsanmärkning - 21 augusti 2014
Easycredit gör det möjligt för personer med betalningsanmärkning att beviljas smslån. Detta erbjudande grundar sig på att personer med betalningsanmärkningar inte alltid behöver vara personer med dålig ekonomi eller återbetalningsförmåga. 

Easycredit ser istället till varje individs återbetalningsförmåga och grundar denna på mer än bara betalningsanmärkningar. Det viktigaste för Easycredit är att den ansökandes nuvarande ekonomi är tillräckligt god för att ha möjlighet bli beviljad lån hos Easycredit.

Årslån på upp till 20 000 kr - 30 oktober 2014
Easycredit utvecklar sina befintliga Årslån från 11 000 kr till 15 000 kr. Nu finns möjligheten att låna från 16 000 kr till 20 000 kr med en återbetalningstid på 5 år. Villkoren för Årslån från 16 000 kr till 20 000 kr på 5 år är precis desamma som för Årslånen från 11 000 kr till 15 000 kr på 3 år. 

Identifiering med Mobilt BankID - 31 augusti 2015
För att ytterligare öka säkerheten och samtidigt påskynda låneprocessen börjar Easycredit erbjuda möjligheten att identifiera sig med Mobilt BankID. Metoden har på senare tid blivit allt vanligare, vilket gjort att Easycredit ser det som en stor fördel att erbjuda den till sina kunder.

Vardagliga lån

Easycredit erbjuder vardagliga lån till personer som av någon anledning råkat ut för en oförutsedd utgift. Easycredits ledord är tryggt, säkert och enkelt. Varje kund måste känna sig trygg och säker när de ska ansöka om smslån. 

Hos Easycredit har alla personer över 18 år och som bor i Sverige möjlighet att ansöka om ett smslån. Easycredit bedömer varje persons återbetalningsförmåga individuellt efter inkomst och andra uppgifter från kreditprövningen och kreditupplysningen. Därefter bestäms kundens maximala lånesumma. 

Easycredit lånar aldrig ut pengar till kunder som bedöms få svårt att återbetala sina smslån. Antingen erbjuds en lägre lånesumma eller så avslås helt enkelt ansökan. För Easycredit är kundernas säkerhet högsta prioritet. 

Just på grund av att Easycredit alltid strävar efter att öka tryggheten hos låntagare har man inrättat egna initiativ som ”Låna ansvarsfullt”, samtidigt som man varit en drivande kraft i grundandet av SKEF, branschföreningen för snabblåneföretag. Detta är för att hela tiden arbeta för kundernas trygghet. 

Easycredit vill fortsätta utvecklas i samma spår genom att hela tiden arbeta för sina kunders bästa. Som långivare har man ett ansvar att ta hand om sina kunder. Att ta hand om sina kunder innebär bland annat att se till att låntagare känner sig trygga när de lånar och även ha en god kommunikation med kunderna för att hela tiden kunna utvecklas till en bättre långivare.

Easycredits kundtjänst

Easycredit är väldigt mån om sina kunder och målet för kundtjänst är att alla kunder – utan undantag – ska känna sig nöjda med kundbemötandet. Att kundnöjdheten i Easycredits senaste kundundersökning visade 98 % kundnöjdhet bevisar att kundtjänsten lever upp till vad Easycredit lovar, nämligen marknadens bästa kundtjänst.

Flexibilitet, god kundservice och professionalism är kundtjänsts viktigaste ledord. Easycredits kundtjänst är dock inte tillfredsställd med 98 % kundnöjdhet eftersom målet är 100 % kundnöjdhet. Därför uppskattar kundtjänst alltid feedback, tips och annan konstruktiv kritik.

Easycredits kundtjänst är alltid fullt bemannad alla dagar i veckan och nås förutom via telefon, e-post och livechatt även på flera sociala medier, såsom Facebook, Twitter, Google+ och Youtube. Tillgänglighet och flexibilitet hos kundtjänst är viktig för att kunna kommunicera med sina kunder via olika kanaler.

Förutom att kundtjänst har öppet alla dagar i veckan har Easycredit även extraöppet inför högtider och stora dagar som nyår, valborg och midsommar. Detta beror på att Easycredit vill finnas där för sina kunder när efterfrågan på smslån är som störst.

Easycredit jobbar kontinuerligt med att anpassa sina tjänster efter kundernas önskemål och behov. Därför kan man även säga att företagets utveckling influerats, och kommer fortsätta att influeras, av kunderna. 

Easycredit och myndigheter

Easycredit verkar under tillsyn av Finansinspektionen och följer samtliga lagar, regler och riktlinjer som krävs för att bedriva verksamhet inom branschen för små och korta konsumentkrediter.

Även Datainspektionens direktiv är någonting som Easycredit tar på största allvar. Easycredits integritetspolicy följer alla direktiv som Datainspektionen har för PUL (personuppgiftslagen). Easycredit värnar alltid om kundernas trygghet och tar sekretess för personuppgifter på största allvar. Alla som ansöker om sms lån och lämnar sina personuppgifter hos Easycredit kan vara säkra på att dessa hanteras med högsta säkerhet och sekretess. 

Easycredit har även löpande dialoger med Kronofogden i syfte att försöka minska och motarbeta antal ärenden som hamnar där. Hos Easycredit måste varje person som ansöker om sms lån alltid gå igenom en intern kreditprövning såväl som en kreditupplysning. 

Detta är för att Easycredit ska få en rättvis och klar bild över den ansökandes ekonomiska tillvaro. Easycredit värnar alltid om sina kunders säkerhet, vilket även innefattar deras återbetalningsförmåga som alltid måste anses god för att beviljas det belopp som det ansöks om.

Om Easycredit misstänker att en kund kan få svårt att återbetala sitt lån finns möjlighet att låntagaren erbjuds ett lägre lånebelopp direkt på skärmen. I vissa fall kan ansökan även avslås.

Easycredit och Credigo

Easycredit och Credigo är systervarumärken som ingår i samma bolag, Northmill AB. Både Easycredit och Credigo erbjuder samma låneutbud och har precis samma priser på sina smslån.

Trots att Easycredit och Credigo är systervarumärken är det ändå två skilda varumärken. Därför kan man ha utestående lån hos båda företagen samtidigt. Du kan alltså ha ett lån hos Easycredit och sedan även ha möjligheten att ansöka om och bli beviljad ett lån hos Credigo.

Framtidsplaner

Easycredits framtidsplaner är att fortsätta utvecklas till att hela tiden bli en bättre långivare. För att bli en bättre långivare måste man konstant kommunicera med sina kunder. Därför läggs också stora resurser på Easycredits kundtjänst. 

Genom att ha god kommunikation med sina kunder kan Easycredit hela tiden utvecklas i rätt riktning. Därför uppskattar Easycredit alla tips, konstruktiv kritik och andra åsikter om vad som kan bli bättre – framför allt från sina kunder.

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...